Lipsa angajaților este un fenomen care afectează tot mai multe domenii de activitate din România, iar acei angaajatori care reușesc, totuși, să găsească personal, se confruntă cu fenomenul demisiilor „peste noapte”.
Angajatorii se plâng că mulți dintre oamenii care lucrează pentru ei pur și simplu renunță la locul de muncă fără preaviz, motiv pentru care un antreprenor din România, disperat de această situație, a încercat să găsească o soluție, arată ziare.com.
Astfel, acesta povestește, într-o postare pe Facebook, că, deși angajații aveau contract de muncă, aceștia renunțau pur și simplu la job. În acest context, el se plânge că nu este normal ca doar angajatorii să fie trași la răspundere atunci când nu respectă Codul Muncii.
„Am nevoie de câteva sfaturi. Mă confrunt cu angajați neserioși. Din păcate, prin prisma domeniului de activitate (magazin alimentar) nu am parte de angajați cu studii sau măcar cu simțul responsabilității (vânzătoare). Le angajez cu carte de muncă din prima zi, le citesc contractul de muncă rând cu rând, le respect toate drepturile (8h pe zi, pauză de masă, concediu de odihnă respectat, salariu mereu la timp, libere legale și absolut tot ce zice Codul Muncii).
Când își dau demisia, 1 din 10 angajați înțeleg ce e ăla un preaviz. Deși în contractul de muncă scrie negru pe alb că sunt obligați să stea 20 de zile în preaviz, să am timp să caut alt angajat, nu îi interesează absolut deloc. Zic inițial ok, apoi mai vin 2-3 zile, apoi încep să invoce tot felul de minciuni.
Am citit codul muncii de zeci de ori. Nu e stipulat absolut nicăieri CE SE ÎNTÂMPLĂ când ANGAJATUL NU RESPECTĂ CONTRACTUL DE MUNCĂ. Numai noi angajatorii trebuie să respectăm codul muncii și contractul? Chiar nu le pot depune plângere nicăieri? Singură soluție este să îi acționez în judecată?”, întreabă acesta pe un grup de Facebook.
În comentarii, acesta a primit sfaturi de la mai mulți membri ai grupului inclusiv de la o specialistă HR.
„O să încerc să fiu scurtă și la obiect. Sunt specialist HR și văd asta în fiecare zi cu clienți cu care lucrez.
1. Am văzut că repetați obsesiv că nu va deranjează că pleacă, ci faptul că nu stau în preaviz – ați calculat vreodată cât va costă înlocuirea unui angajat, cât va costă acele hard skills și soft skills pe care le pierdeți? Când veți vedea costurile s-ar putea să înceapă să va deranjeze că pleacă indiferent că e cu preaviz sau fără.
2. Că să știm cum să-i facem să rămână în firma trebuie să știm ce i-ar determina să plece. Cât de des ați făcut interviuri de ședere și interviuri la plecare din firma și să țineți o evidență a motivelor. Veți fi surprinsă garantat.
3. Pentru mine e un mare paradox, firmele se plâng că nu găsesc oameni și oamenii mi se plâng că nu găsesc firme
4. Colaborați cu un specialist HR? Bănuiesc că “face contabila tot”
5. Ce fel de training, cum și cu cine îl face noul angajat? Care este procesul de Onboarding? Foarte mulți angajați pleacă din acest motiv.
6. Cât de flexibil/a sunteți? E un cuvânt care ne guvernează de câțiva ani încoace și pe care antreprenorii încă nu vor să-l înțeleagă.
7. Ce fel de beneficii oferiți?
8. Ce propunere de valoare le faceți dvs angajaților? Cu ce sunteți diferiți față de concurență dvs?
9. Ce fel de employer branding aveți? Ați făcut un avatar al candidatului ideal? Sau pur și simplu îi căutați și angajați de oriune și oricum?
10. Un angajat care nu respectă preavizul poate fi pontat nemotivat și puteți începe o cercetare disciplinară și să încheiați contractul de muncă cu art 61 lit a. Asta nu face decât să va consume timp, pentru că el oricum nu mai vine, însă dacă doriți puteți să faceți
11. În nici un survey pe care l-am făcut cu privire la satisfacția angajaților nu a reieșit că banii sunt pe primul loc că motiv al plecării. De cele mai multe ori primele sunt: șeful, atmosfera, flexibilitatea, condițiile de muncă”, scrie ea.
Sursa foto: Shutterstock